Yuri!!! on Ice: sportserie met diversiteit aan romantische liefde

17 december 2018
, ,
Romantiek op de ijsbaan in Yuri!!! on Ice.
yuri-on-ice-anime_header

Anime films en series over sport zijn echt een ding in Japan. Van zwemmen, honkbal en boogschieten tot tennis; je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Geen wonder dus dat er een animeserie over kunstschaatsen is gemaakt. Dat is dan ook precies waar Yuri!!! on Ice (2016) over gaat. Winter is coming, want hieronder lees je wat ik van deze ijskoude anime (te zien op Crunchyroll) vind!

Een legendarische schaatscoach

Het zit de 23-jarige Yuuri Katsuki niet echt mee. Naast problemen met zijn gewicht wordt hij geveld door een chronisch minderwaardigheidscomplex. Zijn droom om een groot kunstschaatser te worden ziet hij langzaam in rook opgaan. Na (alweer) een gefaald kampioenschap keert hij verslagen terug naar zijn Japanse geboortedorp Hasetsu. Maar dan besluit de 27-jarige Russische schaatslegende Victor Nikiforov om de onzekere Yuuri te coachen. Weet Victor Yuuri uit zijn neerwaarste spiraal te halen?

Uit handen van twee vrouwen

Yuri!!! on Ice van Studio  MAPPA was de grote verrassing van het anime aanbod in 2016. Niet alleen de thema’s die de serie de revue laat passeren zijn fris. Ook de productie en het scenario van Yuri!!! on Ice komt uit handen van twee vrouwen, namelijk regisseur Sayo Yamamoto (Death Note, 2006-2007, Kakegurui, 2017 –, Psycho-Pass, 2012-2013) en mangaka Mitsurō Kubo. Een bijzondere samenwerking dus, in een industrie die voornamelijk nog door mannen wordt geregeerd. Zoals in iedere sport anime bevat ook Yuri!!! on Ice een gezonde dosis rivaliteit. In dit geval in de vorm van de 15-jarige Yuri Plisetski. Met een achtergrond in ballet brengt hij behoorlijk wat talent en discipline naar het ijs. Ook Yuuri’s andere tegenstanders zijn niet mis, al is het niet altijd strijd. Met de Thaise Pichit kan Yuuri het bijvoorbeeld goed vinden. Deze afwisseling zorgt ervoor dat thema’s als vriendschap, familie, competitie en het achterna jagen van je dromen soepel door het plot worden geweven.

Diversiteit aan romantische liefde

Ook de flinke dosis liefde in Yuri!!! on Ice is van alle markten thuis. Zo is de Canadese JJ behoorlijk klef met zijn vriendin. Ondertussen lijkt er iets op te bloeien tussen Yuuri en Victor. Opvallend is de focus op de romantische liefde tussen de twee mannen. Hierdoor komt de aandacht minder op het fysieke aspect te liggen. Door zijn hernieuwde geloof in de liefde is de ode die Yuuri, door middel van zijn schaatskunsten, aan Victor brengt, haast nog belangrijker dan schaatskampioen worden. Als dat niet romantisch is…

Yuri!!! on Ice wordt nooit cliché

Yuri!!! on Ice is de eerste paar afleveringen nog even aftasten, maar dan is het ijs ook echt gebroken. Met behulp van prachtige shots en vloeiende animatie lijkt het net alsof je de Olympische Winterspelen volgt. De tekenstijl is gedetailleerd en goed afgewerkt zoals je kunt verwachten van een studio als MAPPA. Deze waarheidsgetrouwe scènes wisselen af met grappige, chibi-achtige animatie wat de emoties van de personages in de serie nog beter tot uiting laat komen. Wel overheerst de angst dat Yuri! on Ice zomaar cliché kan worden. Gelukkig weet het team achter Yuri!!! on Ice dit te omzeilen door de juiste plotwendingen in te zetten waardoor de serie nooit te voorspelbaar wordt. Na een succesvolle ontvangst in 2016 is de vervolg-film Yuri!!! on Ice the Movie: Ice Adolescence aangekondigd. Haal je schaatsen dus maar vast uit de kast!

Eindoordeel: Yuri!!! on Ice (2016)
4.3

Yuri!!! on Ice (2016) is de eerste paar afleveringen nog even aftasten, maar dan is het ijs ook echt gebroken. Met behulp van prachtige shots en vloeiende animatie lijkt het net alsof je de Olympische Winterspelen volgt. De tekenstijl is gedetailleerd en goed afgewerkt. Waarheidsgetrouwe scènes wisselen af met grappige, chibi-achtige animatie wat de emoties van de personages in de serie nog beter tot uiting laat komen. Met een flinke dosis liefde en competitie lukt het de serie om niet voorspelbaar te worden.

Productie: Sayo Yamamoto | Voice Cast: Junichi Suwabe, Toshiyuki Toyonaga, Kouki Uchiyama, e.a. | Scenario: Mitsurō Kubo | Duur: 12 afl. van 23 min. | Genre: Animation, Comedy, Drama | Jaar: 2016